NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ???

Added by housy_peter 20 days ago

Hallo Alguno,

Ik heb de laatste weken wel problemen met downloaden. Omdat mijn payserver-abonnement was afgelopen en de nieuwsserver van Ziggo de het laatste jaar toch ook goed presteert (compleet), heb ik mijn payserver (nog) niet verlengd.

Maar enkele weken geleden had ik de quota van Ziggo overschreden en moest ik dus wachten tot 16 mei alvorens ik weer 100 gb tot mijn beschikking had.
Echter na 16 mei stond mijn quota nog op 0. Dus ik Ziggo bellen en vragen wanneer ik weer kon downloaden. Volgens de servicemedewerker klopten de gegevens op mijn.ziggo.nl niet en was mijn quota toch al aangepast.Nou, de volgende vraag van mij dan was waarom ik niets binnenkrijg.

Dan krijg je allerlei domme vragen en opmerkingen op je af:
- welk programma gebruikt u?
- u gebruikt Linux.... dat ondersteunen we niet.
- NNTPGrab ???? Nooit van gehoord !!!!
- wat download u? Weet u wel dat downloaden illegaal is.
Heel veel van die flauwekul die ik je wil besparen.

Uiteindelijk kreeg ik het nummer van de "Special Forces" van Ziggo (65 cent per minuut). Die hebben alles doorgemeten. En wat ik al lang wist, bevestigen zij. Aan de verbinding ligt het niet. Die is goed.
Ik ben dus weer van het kastje naar de muur gestuurd en tenslotte komt het erop neer dat ik het maar bekijk. Zij kunnen me niet helpen. Ben alleen 20 euro armer vanwege de 1,5 uur bellen met die ??? servicedesk.

Toch even een kort vraagje aan jou.
Jij weet ook niet toevallig waarom ik de melding krijg bij de verbinding met Ziggo "NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand".
Zou bij God niet weten hoe ik dit problemen kan "tackelen".
Anders ga ik een officiele klacht indienen bij Ziggo met (weet ik nu al) geen resultaat :-(

Gr.
Peter


Replies

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by Alguno 20 days ago

Hoi Peter,

Om de oorzaak van deze melding te onderzoeken dien je een logfile te verzamelen (deze wordt verzameld in het bestand
~/.config/NNTPGrab/nntpgrab.log zodra de logging optie is aangezet) en deze in een bugreport aan te melden. Het liefst
zou ik ook nog een wireshark netwerkdump van je willen ontvangen (afhankelijk van of het mogelijk is en of er geen
privacy-gevoelige info in staat zoals je gebruikersnaam en wachtwoord). Ik vermoed dat de Ziggo server op een bepaald
moment een bericht verstuurd welke NNTPGrab niet verwacht met deze melding tot gevolg.

Groeten,

Erik

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 19 days ago

Hallo Alguno,

Ik kan het issue van Peter bevestigen. Ik gebruik openSuse 11.3 met NNTPGrab 0.6.91 en krijg van de @home en @ziggo servers de "ongedefinieerde toestand" melding. Het downloaden wordt daardoor continue onderbroken waardoor het erg lang duurt voor je wat binnen hebt.

Als ik mijn pay-server selecteer heb ik daar geen last van, het is waarschijnlijk een Ziggo issue.

Ik wil graag helpen, maar hoe vind ik de log file na activatie van de plugin? En hoe stuur ik je de wireshark info? (ik zet die niet in het forum)

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by housy_peter 19 days ago

Ik sluit mij graag aan bij die vragen van FTDBlast.
Als ik dat moet doen, moet ik volgens mij weer een hele "studie" volgen. Ik heb een keer geprobeerd om een bugreport aan te melden, maar dat was voor mij "helaas iets boven mijn pet".
Een logfile en die wireshark info wil ik wel mailen als dat een optie is.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 19 days ago

Alguno,

Ik heb net een wireshark dump gemaakt. Dat is toch wel 60Mb dus dat wordt een "wetransfer" actie. Daarvoor heb ik een mail adres nodig.
Graag alleen nog de locatie van de log file.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by chrashoverraid 19 days ago

De wireshark output kan gestuurd worden naar .
Het is mogelijk om alleen de output van nntpgrab te exporteren en de wachtwoord informatie er ook uit te strippen, dan is het ook geen ramp om het gewoon hier online te zetten.

de output van de log is te vinden in: ~/.config/NNTPGrab/nntpgrab.log

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 18 days ago

Excuus, maar de "nntpgrab.log" is leeg. Daar doe ik iets niet goed. De wireshark dumps komen er nu aan.

[edit] De upload is voltooid, laat even weten of het in goede orde is ontvangen.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by chrashoverraid 18 days ago

De wireshark dump kan alleen Alguno bekijken.
Voor de log:
Heb je in het menu Plugins De Logger op enabled gezet?
En deze ook in de configuratie tab geactiveerd?
Configuratie -> plugins en dan daarzo "Enable logger" aangevinkt?

Waarschijnlijk wel, want anders had nntpgrab het logbestand niet aangemaakt volgens mij.
Overigens, wanneer je een environment variabele NNTPGRAB_CONFIG_DIR heb aangemaakt, dan wordt de log daar aangemaakt. Maar ook dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 18 days ago

Inmiddels heb ik ook een logfile weten te genereren...deze zit in je mail... succes!

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 18 days ago

via: nntpgrab_gui --debug > mijn_logfile.txt

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by housy_peter 18 days ago

Heren,

Ik hoop dat hier wat uit komt rollen. Ben benieuwd.
Alvast dank!

Peter

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by chrashoverraid 18 days ago

Het email adres wat ik hierboven aangegeven heb, is van Alguno. Ik kan er dus helaas niet naar kijken.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by Alguno 17 days ago

Bedankt voor de informatie. Heb daarmee de oorzaak van dit probleem kunnen achterhalen.
Wat er gebeurd is het volgende:

Nadat 1 part (mogelijk meerdere) succesvol is gedownload, dan zal NNTPGrab een verzoek sturen om een volgend part op te halen middels het BODY commando.
Normaalgesproken moet een usenet server dan gelijk een antwoord teruggeven met daarin de inhoud van het betreffende part of een foutmelding dat het part (message-id) niet bekend is op de server.
Blijkbaar is het zo dat de Ziggo usenet server in die situatie eerst (precies!) 30 seconden wacht en daarna de melding '430 Cant retrieve article, try joining a newsgroup first' terug geeft.
Dit is op zich een normale melding waarmee de server aan geeft dat het part (message-id) niet bekend is op de server.
Vandaar ook dat NNTPGrab dan probeert om een volgend part op te vragen. Alleen wat nu op valt is dat nadat dit verzoek verzonden is
de verbinding opeens door de usenet server van Ziggo zelf verbroken wordt! Vandaar ook dat NNTPGrab in de war raakt en aan geeft dat
de verbinding in een ongedefinieerde toestand bevindt.

Kortom, dit is wel degelijk een probleem aan de Ziggo kant.
Je zou kunnen proberen om het bestand wireshark_enkele_server_2_no_auth bij Ziggo aan te melden en ze dan te wijzen op tcp stream nr 1 die in deze dump vermeld staat.
Daar valt dit probleem duidelijk in te zien (en valt er ook goed te zien dat de Ziggo server zelf de verbinding verbreekt).

Nu heb ik wel gezien dat enkele andere usenet clients een optie hebben om eerst een GROUP commando te versturen alvorens het BODY commando
aan te roepen, maar ik heb geen idee of dat mogelijk gaat helpen om dit issue 'op te lossen'...Wellicht dat op andere fora wat vermeld
staat over het gebruik van een dergelijke optie om zo een stabiele verbinding met de Ziggo usenet server te krijgen? Mocht dat namelijk
wel helpen, dan kan ik proberen dit ook in NNTPGrab te implementeren (alhoewel de fout uiteindelijk nog steeds bij de usenet server zelf ligt)

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 17 days ago

Nou, ik ben blij dat jij er wel verstand van hebt ;-) Ik kan echt niets met die dump...

Het "Ziggo" fenomeen is al een hele tijd (maanden) aan de gang, maar ik zit weinig op de nieuwsgroepen dus gaf het geen aandacht.
Voorheen werkte het allemaal super, sinds de laatste maanden is het abonnement van ziggo sneller geworden, maar de download uit de nieuwsgroepen is (volgens de ziggo-website) omlaag geschroefd.

Blijkbaar doen ze dat zo onhandig dat het helemaal niet meer werkbaar is.

Ik ga een poging wagen ze te informeren, maar geef ook eerlijk toe dat ik daar geen 50Euro of meer voor over heb met die betaal-service van ze. Grrrr

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by housy_peter 17 days ago

@ Erik ---> Tjonge, jonge !! Waar heb jij geleerd? R-E-S-P-E-C-T !!!!
Ik sluit me aan bij FTDBlast. Ik heb al zoveel ellende gehad met die servicedesk van Ziggo. Denk dat ik maar gewoon weer de payserver ga activeren.
Dieptriest dat Ziggo zelf niet weer waar ze mee bezig zijn. Ik hou wel nog het forum in de gaten, mocht er iets uitkomen.

@ FTDBlast ---> Succes met Ziggo. En hou ons op de hoogte.

Gr.
Peter

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 17 days ago

ticket is on-line ingelegd, zodra er meer info is laat ik het weten.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 16 days ago

Ziggo wrote:

Geachte heer/mevrouw,

Via de website heeft u onlangs een vraag gesteld.

Ik begrijp dat u een probleem heeft met de nieuwsgroepen. Helaas worden dit soort problemen niet door ons ondersteund. Onze excuses hiervoor.

U kunt hiervoor terecht bij Ziggo Service+. Service+ is een extra service door professionele specialisten. Zij kunnen u helpen met al uw vragen en klusjes op >elektronicagebied en zijn te bereiken op 0900-1876 (€ 0,65 per minuut).

Heeft u nog vragen? Onze Klantenservice staat voor u klaar; u bereikt ons telefonisch op werkdagen van 08.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag en zondag van 09.00 uur >tot 22.00 uur. Bel met uw Ziggo-telefoonlijn het telefoonnummer 1200 (gratis) of 0900 - 1884 (€ 0,10 per minuut) met een andere telefoonaansluiting. Stel uw vraag ook >eens aan Tess, onze virtuele medewerkster. Zij staat altijd voor u klaar op www.ziggo.nl/klantenservice. Bovendien stelt u al uw vragen eenvoudig via het online >contactformulier op www.ziggo.nl/contactformulier. Uiteraard wanneer het u uitkomt.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Klantenservice Ziggo

Dit was te verwachten, ik had ziggo het commentaar van Alguno (van een paar post geleden) gestuurd met de aanbieding de wireshark-file te sturen.
Ik ga wel bellen, maar bevindt me op glad ijs als het te technisch wordt. Hopelijk gaan ze de data echt willen bekijken en staan ze open voor dit soort zaken.
Tenslotte betalen we allemaal wel braaf voor die nieuwsgroepen service, dus moeten ze in elk geval doen alsof ze me gaan helpen...

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by housy_peter 16 days ago

Nou, ik hoop het voor je. Ziggo Service+ heeft bij mij vorige week de verbinding van de Ziggo naar mijn huis gemeten. Dat was goed (had ook niets anders gedacht, want voor de rest doet alles het gewoon goed) en voor de rest konden ze helaas niets voor mij betekenen. Kostte me 65 cent per minuut en het leverde de niets voor me op. Ik werd weer terugverwezen naar de gewone helpdesk. Dus weer van voor af aan.

Ik heb inmiddels mijn payserver weer lopen en dat gaat als een TGV (dus niet de NS).

Veel succes en een tip: Doe het als je veel tijd hebt en erg relaxt bent. HAHAHA

We lezen het wel weer, hoop ik.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 13 days ago

.....contact gehad met Service+.... Deze was zeer behulpzaam maar kon niet helpen met nieuwsgroep issues. Dus hebben ze wel het ticket aangevuld met het verzoek dat ik iemand van de servers wil benaderen met het issue ter verbetering van de ZIGGO-service.

...terug bij (het gratis) 1200 nummer wederom vriendelijk te woord gestaan en is mijn klacht wel voorgelegd bij de mensen van de nieuwsgroep servers.

De eerste reactie op de 30sec wachttijd is volgens de experts normaal. Ze duiken nog dieper in de materie over het verbreken van de verbinding. Ik heb 10x aangeboden de wireshark dump te sturen, maar ze willen eerst zelf kijken. Deze mensen hebben mijn gegevens dus als ze de log willen ontvangen gaan ze me benaderen. Ik heb aangegeven bang te zijn dat dat laatste niet gebeurd en dat ik dus feedback wil hebben. Positief of negatief resultaat ik wil het weten. Ook dat is genoteerd.

Goed, hopelijk heb ik de juiste mensen wakker gemaakt. De persoon van het 1200 nummer had al meer klachten over de snelheid van de nieuwsgroep servers ontvangen duzzz... Nu maar afwachten of ze me informeren.......

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by housy_peter 13 days ago

FTDBlast wrote:

De persoon van het 1200 nummer had al meer klachten over de snelheid van de nieuwsgroep servers ontvangen duzzz... Nu maar afwachten of ze me informeren.......

Goh, ik heb vorige week toch een indruk achtergelaten ;-)

FTDBlast, je houdt ons op de hoogte, he!! Ik hoop dat het probleem binnenkort is opgelost. Thx!!

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by housy_peter 12 days ago

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar FTDBlast ....... verwijder de nieuwsserver van Home/Ziggo eens en vul deze na een herstart nog een keer in.

Bij mij doet ie het weer !!!!!! Weet niet wat er anders is, maar goed. Ik ben BLIJ !!!!

Succes verder.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by housy_peter 12 days ago

housy_peter wrote:

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar FTDBlast ....... verwijder de nieuwsserver van Home/Ziggo eens en vul deze na een herstart nog een keer in.

Bij mij doet ie het weer !!!!!! Weet niet wat er anders is, maar goed. Ik ben BLIJ !!!!

Succes verder.

OEPS ..... Te vroeg gejuicht. Het ging 2 dvd-tjes goed daarna weer dezelfde ellende.
JAMMER !!!

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 5 days ago

Beste, vandaag weer wat tijd gevonden voor een test. Ik heb de hoop laten varen nog iets van Ziggo zelf te horen en ben van plan een andere nieuwsreader te installeren om te zien of die beter met het afwijkende gedrag kan om gaan. Natuurlijk om Alguno input te geven ;-)

Echter, dat gaat (voorlopig althans) niet gebeuren. Er is een klein wonder gebeurd, want vandaag loopt NNTPgrab als een trein i.c.m. Ziggo.
Als ze me nu een mail hadden gestuurd...goed mogelijk dat dat nog gebeurd. Zo te zien is de bandbreedte op mijn abonnement niet geknepen en zijn foutmeldingen verleden tijd. Ik hoop dat dit zo blijft en ze me alsnog een berichtje sturen.

RE: NNTP verbinding bevindt zich in een ongedefinieerde toestand ??? - Added by FTDBlast 5 days ago

Jammer, maar helaas... Zodra er werkelijk block's missen gaat het hopeloos mis. Ook een andere reader (binreader) heeft er moeite mee.